وزیر آموزش و پرورش:

خانواده مهم ترین رکن تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش و پرورش در ديدار با مدير حوزه های علميه گفت: خانواده مهم ترین ارکان تعلیم و تربیت است، لذا دستگاه تعلیم و تربیت بايد تمركز بيشتری به اين ركن داشته باشد.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در دیدار آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، اظهار کرد: نهاد تعلیم و تربیت ارکان متعددی دارد که مهترین آن خانواده است، نظام، تعلیم و تربیت بايد خانواده را در برنامه‎هاي خود مشاركت بيشتري دهد، لذا از حوزه‎ هاي علميه می‎خواهیم با کمک به نهاد تعلیم و تربیت برنامه ‎ای برای فعال‎ تر شدن خانواده طراحی کند تا به صورت آیین نامه اجرایی ابلاغ شود.

وی افزود: بايد به این باور برسيم که خانواده می‎تواند نقش مهمی در کمک به نظام تعلیم و تربیت ایفا کند.

وزیر آموزش و پرورش با بيان برنامه ‎های سه گانه طراحی شده براي رسيدن به اين هدف اظهار كرد: سه برنامه؛ اضطراری، کوتاه مدت و میان مدت را طراحی کرده‎ایم تا در این برنامه ‎ها نزدیکی بیشتر اولیا و مربیان و مدرسه را داشته باشیم.

وی با بيان اينكه آموزش وپرورش ۴۰ هزار مربي پرورشي دارد، اظهار كرد: تربیت نیروی مشترک یکی از نیازهای آموزش و پرورش است که امیدواريم با همکاری حوزه‎ های علمیه اين هدف، تحقق یابد.

عضو كابينه دولت مردمي ادامه داد: در گذشته تربیت معلم قرآن و عربی کلا با قم بود كه امروز این حلقه مفقوده وجود دارد، لذا امیدوارم در این عرصه نسبت به کاستی‎ هایی که وزارت آموزش و پرورش دارد به ویژه نهاد خانواده بیش از پیش توجه شود.

آیت الله العظمی نوری همدانی در ديدار با وزير آموزش وپرورش:انسان سازی معلمان از تمامی امور اقتصادی و سیاسی مهمتر است

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: کارهای تربیتی و فرهنگی که منجر به انسان سازی می شود از تمامی امور اقتصادی، سیاسی و... مهمتر است.

حضرت آیت الله نوری در دیدار وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت آموزش و پرورش گفت: کارهای تربیتی و فرهنگی که منجر به انسان سازی می‎شود از تمامی امور اقتصادی، سیاسی و... مهم ‎تر است. بعثت انبیاء در راستای آموزش و رشد استعدادها و تزکیه و تعالی افراد جامعه بوده است. این توفیق خداوند بوده که این مسئولیت مهم را بر عهده شما گذاشته و با توکل به خداوند متعال باید در این راستا گام‎ های مهمی بردارید.

معظم له در ادامه به سابقه درخشان اسلام در تمدن سازی اشاره نموده و افزود: طلوع اسلام همراه با پیشرفت علوم و تربیت دانشمندان و اندیشمندان برجسته همراه بود که سبب پیدایش تمدن ممتاز اسلامی گردید.

این مرجع تقلید، پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در احیا تمدن سازی اسلامی دانست و اضافه کرد: انقلاب اسلامی پرچمی است که هرگز بر زمین نخواهد افتاد. این انقلاب که با قیام امام خمینی(ره) و مجاهدات‏‎های این مردم به پیروزی رسیده است ان‌شاءالله مقدمه ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‎باشد.

معظم له در ادامه با اشاره به عوامل عقب افتادگی جوامع اسلامی خاطر نشان کردند: متاسفانه به دلیل نفوذ استکبار و خود باختگی و استبداد حاکمان که با سرکوب و استثمار مردم و یا با کشتن اندیشمندانی همچون شیخ فضل الله نوری همراه بود شاهد عقب افتادگی در کشورهای اسلامی هستیم. باید به یاد داشته باشیم دشمنان اسلام در ظلم و ستم راندن بر ملت ما هیچ حد و مرزی نمی‎شناسند.

این مرجع تقلید یکی از نیازهای ضروری و مهم را تربیت همراه با تعهد و تخصص نسل نوجوان و جوان توصیف و خاطر نشان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت «علیهم السلام» نسبت به تعلیم و تعلم نسل جوانان و نوجوانان تأکید فراوان نموده‎اند. شما به جنگ جهل و نادانی و مبانی استکبار می‎روید برای احیاء مبانی اسلام و پیشرفت و ترقی جامعه از تمام امکانات و افراد شایسته کمک گرفته شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه افزود: اسلام برای رشد و تعالی جامعه بر مبارزه و ریشه کنی سه چیز تاکید کرده است؛ جهل، فقر و ظلم اگر به جای این سه دانش و آگاهی، رفاه اجتماعی و عدالت جایگزین شود شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود.

معظم له در ادامه افزود: مردم در شرایط کنونی نیاز به کمک و رسیدگی دارند، مردم در شرایط کنونی با گرانی و سختی معیشت روبرو هستند، هرگز جامعه‌ای که گرفتار فقر و جهل و بی عدالتی باشد پیشرفت نمی‌کند باید فقر جای خود را به رفاه و جهل جای خود را به آگاهی و علم آموزی بدهد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه یادآور شد: حضرت امیر مومنان علی (علیه السلام) در نامه‎ای به مالک اشتر هنگام اعزام به مصر عنایت به مردم و رسیدگی به مشکلات آنان را بسیار سفارش و تاکید نمود، چرا که این مردم سپر در مقابل دشمنان هستند و همواره در خط مقدم دفاع از اسلام و انقلاب بوده و هستند اگر شما همین سفارش حضرت امیر مومنان علی (علیه السلام) را اجرایی کنید گامی بلندی در پیشرفت کشور برداشته‎اید.

شایان ذکر است؛ در ابتدای این دیدار نوری؛ وزیر آموزش و پرورش به بیان گزارشی از برنامه ‎ها و اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

آیت الله اعرافی در دیدار وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش بر روی شناخت ریشه ای مسائل ورود کند/ دوره های ضمن خدمت را جدیّ بگیرید

مدیرحوزه‎ های علمیه در ديدار با وزير آموزش و پرورش گفت: یکی از برنامه‎ های مهم و ارزشمندی در آموزش و پرورش دوره‎ های آموزش ضمن خدمت است که باید نسبت به گذشته جدیّ تر گرفته شود.

آیت الله علیرضا اعرافی با تسلیت ایام وفات حضرت فاطمه معصومه(س) اظهارکرد: آموزش وپرورش موضوع مهمی است که طی سه چهار دهه اخیر هرگز از آن غافل نبوده ‎ام و همیشه نسبت به آن دغدغده داشته‎ام.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز یک جنگ ترکیبی تمام عیار و بی‎ سابقه علیه نظام اسلامی به راه افتاده است و اگر حجم ابزارهای به کار گرفته شده را مدنظر قرار دهیم، مشخص می ‎شود در عرصه ‎های مختلف آنطور که بایسته است به وظایف خود عمل نکرده‎ ایم و نمونه آن، کمک رسانی و خدمت به آموزش و پرورش است که به درستی انجام نشده و شاهد ضعف ‎هایی از سر عدم شناخت هستیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: وقتی موضوع یا مسئله ‎ای را خوب بشناسیم، وقتی آموزش و پرورش و رسالت آن را خوب بشناسیم و نسبت به آن شناخت پیدا کنیم، در واقع بهترین سرمایه گذاری را برای آن انجام می ‎دهیم و این ضعف در سرمایه گذار ناشی از عدم شناخت این دستگاه عظیم و گسترده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ذهن خوانی و ضمیرخوانی باید در آموزش و پرورش صورت گیرد، اظهار کرد: یک اتفاق مهمی که می‎ تواند در آموزش و پرورش صورت گیرد، ضمیرخوانی دانش آموزان است، منظور رصد سطحی نیست، بلکه رصد عمیق و تحلیلی از موضوعات مختلف است که باید در متن آموزش و پرورش صورت بگیرد، وقتی این شناخت صورت بگیرد، سپس خواهیم فهمید چه چیزی را از آموزش و پرورش باید بخواهیم و او رسالتش چیست؟ آموزش و پرورش بر روی شناخت ریشه ‎ای مسائل باید ورود کند.

مدیرحوزه‎ های علمیه بیان کرد: بحث تربیت مدیر و مدیرسازی نکته حائز اهمیت دیگری است که باید از سوی ستاد همکاری‎ های حوزه و آموزش و پرورش مورد توجه قرارگیرد و این از مسائل اصلی ستاد می‎باشد.

عضو فقه ای شورای نگهبان افزود: بحث آموزش ‎های ضمن خدمت، اقدام ارزشمند دیگری است که پیش از این در وزارت آموزش و پرورش با قوت دنبال می ‎شد، اما چند سالی است که دیگر خبری از نیست، لذا توجه به این موضوع مهم مجدد باید صورت گیرد، چرا که دارای آثار و برکات ارزشمندی است، اگر با برنامه پیش برود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: باید در دوره جدید، نظام مشاوره، دانشی، علمی و معرفتی در آموزش و پرورش با همکاری حوزه ‎های علمیه رنگ و بوی متنوع و تازه‎ تری به خود بگیرد و همراه با برنامه‎ های با نشاطی که دوستان گزارش آن را ارائه کردند، خروجی مؤثری را در آینده نزدیک شاهد باشیم.